Pályázatok
Eljárások
Egyéb
I.
A MAGYAR ÁLLAM TULAJDONÁBA ÉS A NEMZETI FÖLDÜGYI KÖZPONT TULAJDONOSI JOGGYAKORLÁSÁBA TARTOZÓ FÖLDRÉSZLETEK TELEKALAKÍTÁSSAL EGYBEKÖTÖTT ÉRTÉKESÍTÉSE (VÉTEL)
A Magyar Állam tulajdonában álló és a Nemzeti Földalap vagyoni körébe tartozó ingatlanok eladására főszabály szerint nyilvános pályázat vagy árverés útján kerülhet sor (a Nemzeti Földalapról szóló 2010. évi LXXXVII. törvény (a továbbiakban: Nfatv.) 18. § (1) bekezdés).
A pályázat vagy árverés útján történő értékesítés alól kivételt képeznek (1) a 10 hektárt meg nem haladó térmértékű földrészletek, továbbá (2) azon földrészletek, amelyek a kisajátításról szóló törvényben meghatározott közérdekű célok, vagy nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházás megvalósításához szükségesek. E két tárgykörben nyilvános pályáztatás vagy árverés mellőzésével köthető adásvételi szerződés. (Nfatv. 21. § (3a) bekezdés).
A Nemzeti Földügyi Központ a telekalakítás végrehajtásához szükséges tulajdonjogi változást eredményező szerződést köthet.(Nfatv. 21.§ (2) bekezdés).
Nincs jogszabályi lehetőség adásvétel útján történő átruházásra az alábbi esetekben:
Telekalakítással egybekötött vételi kérelmet természetes- és jogi személyek, továbbá önkormányzatok az erre a célra kialakított formanyomtatványon nyújthatnak be, melyek letölthetők az NFK weboldalán a DOKUMENTUMTÁR menüpontból.
A kérelem érdemi elbírálásához szükséges a formanyomtatvány hiánytalan kitöltése és aláírása, továbbá a feltüntetett mellékletek csatolása.
A mindenkori kérelmező az ajánlat részeként (az egyéb mellékleteken túlmenően) köteles csatolni a tervezett változásokat térképes és táblázatos formában ábrázoló változási vázrajzot és területkimutatást. A változási vázrajzot a kérelem benyújtásakor még nem szükséges záradékoltatni. A telekalakítással egybekötött vételi kérelemben – az ügy egyéb sajátosságaitól (pl. helyi építési szabályok) függően – kérhető az állami tulajdonú ingatlan kérelmezett részének önálló ingatlanná alakítása, vagy a kérelmezett területnek a kérelmező tulajdonában álló, az államival közvetlenül határos ingatlanhoz csatolása.
A Nemzeti Földalapba tartozó földrészletre vonatkozó adásvételi szerződés nem köthető azzal, aki
(Nfatv. 19. § (1) bek.)
Amennyiben a kérelmező nevében képviseletre jogosult személy jár el (Ptk. 3:29-3:30. §, 6:11. §), a képviseleti jogot igazoló dokumentumot a vételi ajánlathoz csatolni kell az alábbiak szerint:
Az önkormányzati képviselő-testületi határozat kötelező tartalmi elemei:
A telekalakítással egybekötött vételi kérelmekkel kapcsolatos döntés-előkészítési eljárás:
Az értékesítési ügylet az alábbi esetekben a feladatköre által érintett miniszter hozzájárulásához kötött, melynek beszerzéséről az NFK gondoskodik:
A vagyonkezelői jog alatt álló földrészlet tulajdonjoga akkor ruházható át, ha az adásvételi szerződés megkötése előtt a vagyonkezelési szerződés megszüntetésre kerül. A vagyonkezelőnek a tervezett ügylethez adott előzetes hozzájáruló nyilatkozatát (szándéknyilatkozatot) a kérelmezőnek kell beszereznie és a vételi ajánlathoz csatolnia. Ha a vagyonkezelő központi költségvetési szerv, a vagyonkezelési szerződés megszüntetéséhez a központi költségvetési szervet irányító vagy felügyelő szerv egyetértése szükséges. (A Nemzeti Földalapba tartozó földrészletek hasznosításának részletes szabályairól szóló 262/2010 (XI.17.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 4. § (3) bek., 43. § (6) bek.)
Az értékesítés útján történő hasznosításra vonatkozó döntés megalapozásához el kell végeztetni az érintett ingatlan forgalmi értékbecslését. Az eladásra vonatkozó döntés az értékbecslés elkészültét követően, az értékbecslésben rögzített érvényességi időn belül hozható meg. Az értékbecslésben megállapított forgalmi értéknél alacsonyabb ellenértéket az adásvételi szerződésben megállapítani nem lehet. Az 1 hektár térmértéket meg nem haladó ingatlanok eladás útján történő hasznosítása esetén az értékbecslési díjat az NFK viseli. (Korm. rendelet 4. § (2) és (2h) bek.)
Az ingatlan értékbecslésének – a Korm. rendelet 4/A. §-ában meghatározott szakértővel történő – elkészíttetése iránt az NFK intézkedik. Amennyiben a vételi ajánlatban megjelölt ajánlati ár az értékbecslés szerinti forgalmi értéket nem éri el, a vételi ajánlatot az NFK nem tudja elfogadni, ebben az esetben lehetőség van az NFK felhívása alapján az ajánlati ár módosítására. A kérelmező vételi ajánlatához kötve van, így amennyiben a forgalmi értékbecslés a vételi ajánlattal érintett ingatlan forgalmi értékét az ajánlati árnál alacsonyabb összegben állapítja meg, a vételár a vételi ajánlatban megjelölt összeg marad.
Az telekalakítással egybekötött értékesítéssel kapcsolatos végső döntéshozatalra a szükséges dokumentumok benyújtását, a hozzájáruló nyilatkozatok beszerzését, valamint az értékbecslések elkészültét követően kerülhet sor. A döntés az NFK Elnökének hatáskörébe tartozik, amennyiben azonban a jogügylet tárgyát képező földrészlet vagy földrészletek együttes értéke eléri az 1 millió forintot, a döntéshozatalra a Birtokpolitikai Tanács jogosult. (Nfatv. 7. § (1) bek. d) pont, 8. § (1) bek. f) pont)
Amennyiben a vételi ajánlatot tevő nem első helyen álló elővásárlási jogosult, úgy a benyújtott vételi ajánlatot, illetve a megkötött adásvételi szerződést más elővásárlási jogosultakkal is meg kell ismertetni, amelyről az NFK gondoskodik az adás-vételi és a haszonbérleti szerződés hirdetményi úton történő közlésére vonatkozó eljárási szabályokról szóló 474/2013. (XII. 12.) Korm. rendelet, valamint az egyéb jogszabályi rendelkezések alapján. A vételi ajánlatot tevő elővásárlási rangsorban betöltött helyének vizsgálata érdekében a vételi ajánlathoz csatolni kell az elővásárlási jogosultság fennállását igazoló dokumentum(ok) másolatát.
II.
A MAGYAR ÁLLAM TULAJDONÁBA ÉS A NEMZETI FÖLDÜGYI KÖZPONT TULAJDONOSI JOGGYAKORLÁSÁBA TARTOZÓ FÖLDRÉSZLETEK TELEKALAKÍTÁSSAL EGYBEKÖTÖTT CSERÉJE
A Nemzeti Földügyi Központ a Magyar Állam tulajdonába és a Nemzeti Földalap vagyoni körébe tartozó ingatlanok tulajdonjogát versenyeztetés nélkül csere jogcímén átruházhatja.
A Nemzeti Földügyi Központ a telekalakítás végrehajtásához szükséges tulajdonjogi változást eredményező szerződést köthet. (Nfatv. 21.§ (2) bekezdés)
A csere feltétele, hogy a csere tárgyát képező földrészletek tehermentesek legyenek, és a piaci értékük közel azonos legyen, ennek hiányában a szerződő fél illetőleg az NFK vállalja az értékkülönbözet megtérítését, vagy a szerződő fél vállalja a javára fennálló értékkülönbözetről való lemondást. Az ellenszolgáltatásként megtérítésre kerülő értékkülönbözet nem haladhatja meg a Nemzeti Földalapba tartozó földrészlet piaci értékének 20%-át. (Korm. rendelet 44. § (1)-(2) bek.)
A Földforgalmi törvény hatálya alá tartozó, földnek minősülő ingatlan tulajdonjogát csere jogcímén akkor lehet megszerezni, ha a csereszerződésben a felek a föld tulajdonjogának kölcsönös átruházására vállalnak kötelezettséget és
Nincs jogszabályi lehetőség a cserére az alábbi esetekben:
A Nemzeti Földalapba tartozó földrészletekre vonatkozó telekalakítással egybekötött cserekérelem benyújtása:
Cserekérelem az erre a célra kialakított formanyomtatványon nyújtható be, mely letölthető az NFK weboldalának DOKUMENTUMTÁR menüpontjából.)
A kérelem érdemi elbírálásához szükséges a formanyomtatvány hiánytalan kitöltése és az abban foglalt mellékletek csatolása.
A telekalakítással egybekötött földcserére irányuló kérelemhez az alábbi mellékletek csatolása szükséges:
- a földrészlet hasznosítására (haszonbérletére) vonatkozó megállapodás, szerződés másolatát,
- a jelenlegi földhasználó nyilatkozatát arra vonatkozóan, hogy a csere megvalósulása esetén a földrészletet tovább kívánja-e hasznosítani.
van bejegyezve, a kérelmező és a jogosult együttes nyilatkozatát arra vonatkozóan, hogy az ingatlan tehermentesítéséről legkésőbb a csereszerződés megkötéséig gondoskodnak.
Magánszemély cserekérelmet nyújthat be a Földforgalmi törvény hatálya alá tartozó, földnek minősülő ingatlanra, valamint művelésből kivett földrészletre egyaránt, az alábbiak figyelembevételével:
- Föld tulajdonjogát főszabályként csak földművesnek minősülő belföldi természetes személy és tagállami állampolgár szerezheti meg. /Földforgalmi törvény 10. § (1) bek./
- A földművesnek nem minősülő belföldi természetes személy és tagállami állampolgár akkor nyújthat be kérelmet állami tulajdonú föld tulajdonjogának megszerzésére, ha a birtokában álló föld területnagysága a megszerezni kívánt föld területnagyságával együtt nem haladja meg az 1 hektárt. /Földforgalmi törvény 10. § (2) bek./
- Külföldi természetes személy föld tulajdonjogát nem szerezheti meg. /Földforgalmi törvény 9. § (1) bek. a) pont/
Jogi személy csak művelésből kivett területre vonatkozóan nyújthat be cserekérelmet, tekintette, arra, hogy jogi személy föld tulajdonjogát nem szerezheti meg. /Földforgalmi törvény 9. § (1) bek. c) pont/
Önkormányzat cserekérelmet nyújthat be a Földforgalmi törvény hatálya alá tartozó, földnek minősülő ingatlanra, valamint művelésből kivett földrészletre egyaránt, az alábbiak figyelembevételével:
- Föld tulajdonjogát csak a föld fekvése szerint illetékes települési önkormányzat szerezheti meg, kizárólag közfoglalkoztatás, szociális földprogram vagy településfejlesztés céljára továbbá, ha a föld helyi jelentőségű védett természeti területnek minősül, a földnek a természet védelméről szóló törvényben meghatározott védelme céljából. (Földforgalmi törvény 11. § (2) bekezdés c) pont)
A Nemzeti Földalapba tartozó földrészletre vonatkozó csereszerződés nem köthető azzal, aki
- csőd- vagy felszámolási eljárás, végelszámolás, önkormányzati adósságrendezési eljárás alatt áll;
- tevékenységét felfüggesztette vagy akinek tevékenységét felfüggesztették;
- az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény 7. §-ának 34. pontja szerinti, hatvan napnál régebben lejárt esedékességű köztartozással rendelkezik;
- állami vagyon hasznosítására irányuló korábbi - három évnél nem régebben lezárult - eljárásban hamis adatot szolgáltatott;
- az NFK-val szemben 120 napot meghaladó lejárt tartozással rendelkezik. (Nfatv. 19. § (1) bekezdés)
Amennyiben a kérelmező nevében képviseletre jogosult személy jár el (Ptk. 3:29-3:30. §, 6:11. §), a képviseleti jogot igazoló dokumentumot a cserekérelemhez csatolni kell az alábbiak szerint:
- jogi képviselő vagy egyéb meghatalmazott esetében írásba foglalt meghatalmazás,
- cselekvőképességet kizáró vagy korlátozó gondnokság esetén a gyámhatóság határozata a gondnok kirendeléséről,
- ha a jogi személy kérelmező törvényes képviseletét nem az elektronikus cégnyilvántartásban nyilvántartott vezető tisztségviselő látja el, akkor kell a képviseletet biztosító dokumentum csatolása (a jogi személy létesítő okirata, szervezetére és működésére vonatkozó belső szabályzata, vagy az eljárásra feljogosító egyedi aktus).
A telekalakítással egybekötött cserekérelmekkel kapcsolatos döntés-előkészítési eljárás:
A csereügylet az alábbi esetekben a feladatköre által érintett miniszter hozzájárulásához kötött, melynek beszerzéséről az NFK gondoskodik:
A vagyonkezelői jog alatt álló földrészlet tulajdonjoga akkor ruházható át, ha a csereszerződés megkötése előtt a vagyonkezelési szerződés megszüntetésre kerül, ezért a vagyonkezelő előzetes hozzájáruló nyilatkozatát a tervezett ügylethez a kérelmezőnek kell beszereznie és azt a csereajánlathoz csatolni kell. Ha a vagyonkezelő központi költségvetési szerv, a vagyonkezelési szerződés megszüntetéséhez a központi költségvetési szervet irányító vagy felügyelő szerv egyetértése szükséges. ( Korm. rendelet 4. § (3) bekezdés, 43. § (6) bekezdés)
A Kérelmező az NFK tulajdonosi hozzájárulásának birtokában a területileg illetékes Földügyi Hatóságnál (Földhivatalnál) a telekalakítási engedélyeztetési eljárással kapcsolatban a szükséges intézkedéseket megtette, és szervezetünk részére a végleges telekalakítási engedélyt és a 6 pld. záradékolt változási vázrajzot eredetben megküldte.
A csere útján történő hasznosításra vonatkozó döntés megalapozásához el kell végeztetni az érintett ingatlanok forgalmi értékbecslését, amelynek megrendeléséről az NFK gondoskodik. A cserére vonatkozó döntés az értékbecslés elkészültét követően, az értékbecslésben rögzített érvényességi időn belül hozható meg. (Korm.rendelet 4. § (2) bekezdés)
Az ingatlanok értékbecslésének – a Korm.rendelet 4/A. §-ában meghatározott, az agrárgazdasági és agrár-vidékfejlesztési szakértői névjegyzékben az értékbecslési szakterületnek megfelelő ágazati szakértői jogosultsággal rendelkező szakértővel történő – elkészíttetése iránt az NFK intézkedik. A szakértői vélemény elkészítésének díját minden esetben a kérelmezőnek kell viselnie, így akkor is, ha az ügylet a kérelmező elállása következtében eredménytelenül zárul, ezért a szakértő az értékbecslés ellenértékét tartalmazó számlát közvetlenül a kérelmezőnek küldi meg.
A cserével kapcsolatos végső döntéshozatalra a szükséges dokumentumok benyújtását, a hozzájáruló nyilatkozatok beszerzését továbbá a végleges telekalakítási engedély, valamint záradékolt változási vázrajzok benyújtását követően elkészített értékbecslések birtokában kerülhet sor. A döntés az NFK Elnökének hatáskörébe tartozik, amennyiben azonban a jogügylet tárgyát képező földrészlet vagy földrészletek együttes értéke eléri a 100 millió forintot, valamint ha a felajánlott földrészlet vagy földrészletek térmértéke eléri a 100 hektárt, a döntéshozatalra a Birtokpolitikai Tanács lesz jogosult. (Nfatv. 7. § (1) bekezdés d) pont, 8. § (1) bekezdés f) pont)